POST(P)OP
to seria prac powstała z chęci zmierzenia się z płynnością
współczesnego świata. Maciej Wieczerzak sięgnął po typowy dla siebie
repertuar tematyczny – w oparciu o motywy popkulturowe buduje opowieści
o dwóch podstawowych biegunach ludzkiej egzystencji: seksualności i
śmierci. Artysta za skuteczniejszy niż powaga sposób trafienia do widza
uznaje ironię i humor, dlatego z uciechą i rozmysłem wikła odbiorcę w
przewrotną grę, zarówno na polu znaczeń, jak i przede wszystkim w sferze
samej wizualności. Cechą wspólną obrazów z cyklu POST(P)OP jest
wykorzystywanie możliwości generowania optycznych złudzeń. Wybierając
tematy prac, Wieczerzak ponownie zwraca się w stronę historii sztuki. W jego
obrazach natrafiamy na cytaty z Rembrandta i Hansa Holbeina, a także
parafrazę Jacksona Pollocka.
Tym, co odróżnia obrazy składające się na POST(P)OP od
wcześniejszych prac artysty, jest większa świadomość przestrzeni, zarówno
tej na obrazie, jak i poza nim. W niektóre prace zostały wbudowane obrazy
podprogowe - takie, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się tylko
ozdobą, ale przy głębszym wejrzeniu otwierają dodatkową perspektywę
znaczeniową. Wieczerzak niezmiennie stosuje infantylizm jako metodę
maskowania rzeczy intrygujących go. Niejednoznaczność jako próba
wymknięcia się kategorycznym formom i narzuconym znaczeniom jest jego
zdaniem jednym z najlepszych sposobów pobudzenia odbiorcy do myślenia.
W tym przypadku jest także odpowiedzią na zajmującą artystę kategorię
płynności: „Przeważnie coś nie jest tym, na co wygląda. Staram się rozbijać
rzeczy na czynniki pierwsze, a dopiero później analizować, o co w tym
wszystkim chodzi. Mam nadzieję, że mój widz również wciągnie się w tę grę”.
Anna Sidoruk